Réamhrá leis an tsonraíocht Cé dó an tsonraÃocht seo? Is ar scoláirà a bhfuil an Ghaeilge á saothrú acu mar dhara teanga go prÃomha agus atá i scoileanna a fheidhmÃonn trà mheán an Bhéarla, atá an tsonraÃocht seo dÃrithe. I scoileanna a fheidhmÃonn trà mheán an Bhéarla is é an Béarla teanga oibre na scoile agus múintear an Ghaeilge (T2*) mar ábhar. AithnÃtear go bhfuil cúlraà teanga éagsúla ag scoláirà a fhreastalaÃonn ar scoileanna a fheidhmÃonn trà mheán an Bhéarla lena n-áirÃtear iad siúd a bhfuil an Béarla mar phrÃomhtheanga sa bhaile agus iad siúd a bhfuil Béarla nó/agus teanga(cha) eile sa bhaile. Nóta: LeasaÃodh an tSonraÃocht T1 do Ghaeilge na Sraithe Sóisearaà in Meán Fómhair 2023. Tagann an leagan seo isteach in áit leagan Mhárta 2023. Baineann an tSonraÃocht T1 seo leis an gcohórt scoláirà a thosaigh sa chéad bhliain in 2022 agus gach cohórt scoláirà ina dhiaidh sin. * Is à T1 an teanga ina bhfeidhmÃonn an scoil (Béarla i scoileanna a fheidmhÃonn trà mheán an Bhéarla; Gaeilge i scoileanna a fheidhmÃonn trà mheán na Gaeilge.) Is à T2 an dara teanga (Gaeilge i scoileanna a fheidhmÃonn trà mheán an Bhéarla; Béarla i scoileanna a fheidhmÃonn trà mheán na Gaeilge). Cén tábhacht a bhaineann leis an bpobal teanga do scoláirí Gaeilge na sonraíochta seo? Tá na scoláirà seo spléach cuid mhaith ar an seomra ranga Gaeilge toisc nach bhfuil pobal na Gaeilge i gcónaà ar thairseach an ranga Gaeilge. I ngeall ar a gharthimpeallacht teanga bÃonn sé tábhachtach naisc fhiúntacha a chothú leis an bpobal teanga chun tacú le scoláirà deiseanna úsáide eile a aimsiú teacht ar eiseamláirà cruinne, dÃlse teanga páirt a ghlacadh i bpobal na Gaeilge. Tá an bhéim seo ar an bpobal teanga mar dhlúth agus inneach na sonraÃochta seo agus tá seo ag teacht leis an bhfÃs atá leagtha amach sa Straitéis 20 bliain don Ghaeilge 2010-2030 (2010) go háirithe an gá le ‘beocht a chur sa Ghaeilge lasmuigh den seomra ranga i gcás daoine óga atá ag foghlaim sa chóras oideachais foirmiúil.’* Tagann forbairt ar dhearcthaà scoláirà i leith úsáid na Gaeilge mar theanga bheo trÃd an tuiscint agus an teagmháil a bhÃonn acu leis an bpobal teanga agus an machnamh a dhéanann said orthu féin mar fhoghlaimeoirà teanga. CabhraÃonn sé seo dearcthaà nÃos dearfaà a chothú i leith fhoghlaim agus úsáid na Gaeilge. * Rialtas na hÉireann. (2010). Straitéis 20 Bliain don Ghaeilge 2010-2030, lch 12. Céard iad na scileanna teanga a mbeifí ag súil leo? Tá na torthaà foghlama atá luaite leis na trà shnáithe sa tsonraÃocht seo ailÃnithe, a bheag nó a mhór, leis na tuairiscÃnà atá le fáil i mbandaà A2-B1 (ó bhonnúsáideoir go húsáideoir neamhspléach teanga) den FTCE (CEFR)*. Nà gá go mbeadh na scileanna teanga uile ar an aon leibhéal amháin, d’fhéadfadh mar shampla, an labhairt a bheith ag leibhéal nÃos airde ná an scrÃobh mar shampla. BÃonn an scoláire ag brath ar aiseolas agus treoir an mhúinteora, a chuid féinfheasachta mar fhoghlaimeoir teanga agus ar dheiseanna úsáide na sprioctheanga chun breis forbartha a dhéanamh ar a scileanna teanga.