Ionchais maidir
Is scáth-théarma é ionchais maidir le scoláirà a nascann torthaà foghlama le samplaà anótáilte
de shaothar scoláirà i sonraÃocht an ábhair. Má bhÃonn múinteoirÃ, scoláirà nó tuismitheoirà ag breathnú ar an tsonraÃocht ar lÃne agus iad ag scrollú thar na torthaà foghlama, tiocfaidh siad ar nasc chuig samplaà oibre a bhaineann le toradh foghlama ar leith nó le grúpa de thorthaà foghlama. Roghnófar na samplaà de shaothar scoláirà chun ionchais a léiriú agus beidh siad anótáilte ag múinteoirÃ. Cuimseoidh na samplaà seo obair atá
- thar barr ar fhad
- os cionn na n-ionchas
- ag teacht leis na hionchais.
Torthaà foghlama
Is é an cuspóir atá leis na samplaà de shaothar scoláirà a mhéad atá torthaà foghlama á mbaint amach i gcásanna iarbhÃr a léiriú.
Is ráitis iad na torthaà foghlama a chuireann sÃos ar an eolas, an tuiscint, na scileanna agus na luachanna ba chóir don scoláire a bheith ábalta a thaispeáint i ndiaidh dó staidéar a dhéanamh ar an nGaeilge sa tsraith shóisearach. Baineann na torthaà foghlama a leagtar amach sna táblaà seo a leanas le gach scoláire. Faoi mar atá siad leagtha amach anseo léirÃonn siad torthaà don scoláire ag deireadh na dtrà bliana staidéir. Leagtar béim sa tsonraÃocht gur le haghaidh tréimhse trà bliana iad na torthaà foghlama agus dá bhrà sin nach mbeidh torthaà foghlama a ndÃrÃtear orthu ag pointe ama ar leith ‘curtha i gcrÃch fós, ach go leanfaidh siad orthu ag tacú le foghlaim an scoláire sa Ghaeilge go dtà deireadh na sraithe sóisearaÃ.
Tá uimhir le gach toradh laistigh de gach snáithe. Tá sé i gceist ar an gcéad dul sÃos go gcabhródh an t-uimhriú le pleanáil an mhúinteora agus nà sheasann sé d’ordlathas tábhachta ar bith trasna na dtorthaà iad féin.Tabharfaidh na samplaà d’obair scoláirÃ, a bheidh nasctha leis na torthaà foghlama, cur sÃos agus léargas ar chaighdeáin éagsúla d’obair scoláirÃ.
SainmhÃniú ar théacs
Is féidir téacs a thabhairt ar gach toradh a bhÃonn ar úsáid teanga teanga labhartha, scrÃofa, fÃseach, nó ilmhódach. Is éard is téacs ilmhódach ann ná téacs ina bhfuil teanga agus córais chumarsáide eile in éineacht, leithéidà téacs clóite, Ãomhánna, fuaim agus an teanga labhartha. Trà úsáid a bhaint as an sainmhÃniú sin ar an bhfocal ‘téacs’ féachtar le cuimsiú a dhéanamh ar an saibhreas agus ar an éagsúlacht atá riachtanach chun an scoláire a spreagadh, agus a mheas ar theanga a chothú. Nà mór tuiscint cheart a bheith ag an léitheoir ar an mbrà atá leis an bhfocal ‘téacs’ chun ciall a bhaint as na torthaà foghlama i ngach gné agus i ngach snáithe.
CuimsÃonn cumas cumarsáide ábaltacht an scoláire sna cúig scil seo a leanas: éisteacht, léamh, labhairt, idirghnÃomhú cainte agus scrÃobh, atá ag teastáil uaidh chun cumarsáid a dhéanamh le húsáideoirà eile na teanga. BÃonn ar a chumas feidhmiú go muinÃneach agus go héifeachtach i suÃomhanna idirphearsanta cumarsáide sa phobal teanga. BÃonn ar a chumas gnáth-theanga na cumarsáide ar ghnáthluas sa phobal teanga a thuiscint agus a úsáid sa chumarsáid. Baineann sé taitneamh as a bheith páirteach sa chumarsáid le húsáideoirà eile agus as idirghnÃomhú leo. Tugann sé teanga chruinn shaibhir faoi deara agus úsáideann sé an teanga shaibhir chruinn i labhairt agus i scrÃobh na Gaeilge. Léann sé raon leathan de théacsanna, téacsanna litrÃochta agus ilmhódacha san áireamh atá in úsáid sa phobal teanga agus léirÃonn sé tuiscint chriticiúil ar an ábhar. Cumann sé a théacsanna ábhartha féin le haghaidh cumarsáide le húsáideoirà eile.
Foghlaimíonn na scoláiri faoi | Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire |
---|---|
Éisteacht |
|
Léamh |
|
Labhairt |
|
Idirghníomhú cainte |
|
Scríobh |
|
Tá an scoláire ag sealbhú na Gaeilge i dtimpeallacht na teanga. Tugann sé cruinnúsáid agus saibhreas teanga faoi deara. Tuigeann sé cad is dea-úsáideoir teanga ann agus déanann sé iarracht bheith ar aon dul leis an úsáideoir sin a bhfuil teanga chruinn shaibhir aige. Déanann sé machnamh ar an gcaoi ar an gcaoi ina n-oibrÃonn an teanga chun mÃchruinneas a sheachaint. Toisc go bhfuil an teanga timpeall air, cuireann sé aithne mhaith ar bheochultúr na Gaeilge agus bÃonn deiseanna aige an cultúr sin a inmheánú. Tuigeann sé dán na teanga agus fásann an meas a bhÃonn aige ar an bpobal teanga, déanann sé comhionannú leis agus spreagann sé sin é leis an teanga a úsáid sa phobal teanga*.
* Pobal teanga: pobal ina bhfuil an sprioctheanga á labhairt mar ghnáth-theanga cumarsáide i réimse an teaghlaigh agus i réimsà lasmuigh de.
Foghlaimíonn na scoláiri faoi | Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire |
---|---|
Ag díriú ar theanga na Gaeilge mar chóras |
|
Ag cothú feasachta i leith chultúr na teanga |
|
Ag cothú feasachta i leith an dátheangachais |
|
DÃrÃonn an scoláire ar na tréithe aonair atá aige féin mar fhoghlaimeoir teanga. Tuigeann sé conas straitéisà foghlama atá oiriúnach dó féin a úsáid. Tuigeann sé an spreagadh pearsanta atá aige I leith úsáid na teanga agus glacann sé úinéireacht phearsanta ar an teanga féin agus ar phróisis an sealbhú teanga.
Foghlaimíonn na scoláiri faoi | Ba chóir go mbeadh sé ar chumas an scoláire |
---|---|
Ag cothú féintuisceana mar fhoghlaimeoir teanga |
|
Ag forbairt na foghlama féinriair |
|
Ag forbairt tuisceana ar spreagadh pearsanta i leith na teanga |
|