Litríocht Dul i ngleic le téacsanna litrÃochta: cad chuige? Tá tábhacht nach beag ag baint le hionramháil téacsanna litrÃochta don scoláire. Moltar go ndéanfar comhtháthú ar fhorbairt scileanna teanga agus ar an litrÃocht sa seomra ranga chun tacú le forbairt teanga. Cuireann saothrú na litrÃochta le forbairt teanga agus litearthachta scileanna criticiúla, agus cruthaitheacha tuiscintà cultúrtha forás pearsanta. Is éard is téacs litrÃochta ann ná téacs ina bhfuil léiriú ann ar bhail nó ar chúinsà an duine aonair, ar scéal a eascraÃonn as mothúcháin, as taithà saoil, as cuimhnÃ, as cruachás na staide daonna. Go minic bÃonn léiriú ann ar fhantaisÃocht, ar fhinscéalta, ar mhothúcháin, ar uafáis agus ar fhÃseanna. Baineann saothair chruthaitheacha; scannáin, gearrscéalta, amhráin, drámaÃ, dánta, úrscéalta agus araile le croà agus le haigne, le mothúcháin is le samhlaÃocht. Teanga agus litearthacht Is foinse den dea-theanga agus den ghnáth-theanga à an litrÃocht. Cumtar an litrÃocht don phobal teanga agus is sampla é d’ábhar dÃlis ina mbÃonn réimse leathan réimeanna agus stÃleanna teanga i gceist, a chabhraÃonn leis an scoláire agus é i mbun forbairt teanga. Is acmhainn thábhachtach à an litrÃocht mar sin don fhoghlaim, don litearthacht agus d’fhorbairt inniúlachtaà teanga* * Lazar, G. (1993) Literature and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Scileanna criticiúla agus cruthaitheacha CothaÃonn saothrú na litrÃochta deiseanna cumarsáide, idirghnÃomhaithe agus idirphlé a mhúsclaÃonn samhlaÃocht an scoláire agus a thacaÃonn le forbairt scileanna cumarsáide, criticiúla agus cruthaitheacha. ScrÃobh is mó a shamhlaÃtear leis an litrÃocht ach is à an labhairt is nádúrtha; má léitear leabhar, má bhreathnaÃtear ar scannán nó má chloistear amhrán seans maith go labhrófaà faoi. BÃonn léirmhÃnithe agus dearcthaà difriúla ag daoine ar théacsanna litrÃochta, nà fheiceann gach duine an bhrà chéanna iontu. Trà shaothrú na litrÃochta cruthaÃtear deiseanna don scoláire cur lena scileanna cruthaitheacha agus a chumas criticiúil a shÃneadh. Tuiscintà cultúrtha Tugtar léargais don scoláire ar an gcultúr trà théacsanna litrÃochta, litrÃocht áitiúil/bhéil san áireamh, agus tacaÃonn sé seo leis an scoláire ceisteanna agus coincheapa féinfheasachta a fhiosrú. Is iomaà léargas i leith an chultúir dhúchais a bhÃonn soiléir nó folaithe i dtéacsanna litrÃochta. Forás pearsanta Is acmhainn thábhachtach à an litrÃocht don fhorbairt mhothúchánach. CruthaÃonn téacsanna litrÃochta deiseanna don scoláire comhionannú le carachtair agus leis na mothúcháin atá á nochtadh sna téacsanna. TacaÃonn sé seo leis an scoláire foghlaim faoi nádúr na daonnachta agus faoina shaol féin. Tagann sé seo go mór leis an mbéim ar chúrsaà folláine sa tsraith shóisearach trà chéile. Tá ról ag gach ábhar sa réimse seo, an Ghaeilge san áireamh. ImrÃonn téacsanna litrÃochta (scannáin, gearrscéalta, amhráin, drámaÃ, dánta, úrscéalta agus araile) tionchar ar smaointe agus ar mhothúcháin an scoláire. Roghnú na dtéacsanna Tá tábhacht mhór ag baint le roghnú na dtéacsanna litrÃochta; is gá téacsanna a ndéanfadh an scoláire comhionannú leo agus ina bhféadfadh sé a bheith rannpháirteach go mothúchánach agus go pearsanta a roghnú. Tá ról an scoláire féin i roghnú na dtéacsanna fÃorthábhachtach. Tacóidh an múinteoir leis an scoláire iniúchadh a dhéanamh ar na féidearthachtaà chun an rogha is oiriúnaà a dhéanamh. Chun cabhrú leis an gcur chuige, cuirfear: liosta molta de théacsanna cuà ar fáil don chéad bhliain liosta de sheánraà dualgais le rogha inmheánach de théacsanna ar fáil don dara agus don trÃú bliain. Roghnóidh an scoláire na téacsanna i gcomhpháirt leis an múinteoir. Beidh fáil ar na liostaà ar www.curriculumonline.ie. Tacóidh na treoirlÃnte thÃos le roghnú na dtéacsanna: An chéad bhliain Sa chéad bhliain leagfar bunchloch do shaothrú na litrÃochta sa dara agus sa trÃú bliain. Rachaidh an scoláire i ngleic le téacsanna* as seánraà éagsúla; filÃocht/amhránaÃocht, drámaÃocht, gearrscannánaÃocht, úrscéalaÃocht, gearrscéalaÃocht. Caithfear téacs amháin ar a laghad a fhiosrú as gach rogha seo thÃos mar chuid d’fhoghlaim na chéad bhliana. Cuirfear liosta molta le rogha de théacsanna ar fáil. FilÃocht / AmhránaÃocht GearrscéalaÃocht GearrscannánaÃocht / DrámaÃocht ÚrscéalaÃocht Ina theannta sin, cuirfear béim ar an litrÃocht áitiúil/bhéil. I gcás na litrÃochta áitiúla/béil roghnófar trà phÃosa litrÃochta cuà le saothrú. Beidh saoirse ag an múinteoir agus an scoláire ag an leibhéal áitiúil pÃosaà oiriúnacha dá riachtanais, suimeanna agus gcomhthéacs féin a roghnú. An dara agus an trÃú bliain Thar thréimhse dhá bhliain roghnóidh an scoláire téacsanna* ó liosta d’fhéidearthachtaÃ, ach roghnófar ar a laghad: úrscéal (iomlán) amháin dráma (iomlán) amháin cúig dhán/ amhrán dhá ghearrscéal ar a laghad dhá ghearrscannán ar a laghad. Chomh maith leis sin, déanfaidh an scoláire ionramháil ar chúig phÃosa de litrÃocht áitiúil/bhéil thar thréimhse an dara agus an trÃú bliain. Beidh saoirse ag an múinteoir agus an scoláire ag an leibhéal áitiúil pÃosaà oiriúnacha dá riachtanais, suimeanna agus gcomhthéacs féin a roghnú. *Téacsanna nár saothraÃodh sa chéad bhliain.