Gluais de bhriathra gnímh
Cuireadh an ghluais seo i dtoll a chéile chun na torthaà foghlama i gClár Foghlama Leibhéal 1 a shoiléiriú. Is féidir leis an scoláire torthaà foghlama a bhaint amach ag ceann ar bith de na conairà dul chun cinn ar bhealach a oireann dá thuras foghlama aonair. Cinnfidh an múinteoir, teaghlach an scoláire agus gairmithe eile leibhéil chuà tacaÃochta duine fásta do gach tasc de réir riachtanais aonair gach scoláire.
Briathar gnÃmh |
Laistigh de chomhthéacs a thurais foghlama aonair féin, ba cheart go mbeadh sé ar chumas an scoláire... |
---|---|
Glac |
glacadh le hidirghnÃomhú nó eispéireas nó é a cheadú |
Aithint |
iompar a athrú ar bhealach éigin (gotha/súilfhéachaint/guthaÃocht/labhairt) chun feasacht a léiriú go bhfuil duine, rud nó spreagthach ann |
Tuar |
feasacht a léiriú ar a bhfuil chun tarlú nó an rud atá chun tarlú a thuar |
Tabhair aird ar |
aird (amhairc/tadhaill/éisteachta) a dhÃriú ar dhuine, rud nó spreagthach |
Léirigh feasacht ar |
tuiscint a léiriú ar choincheap (m.sh. feidhmÃocht ruda – rud atá i bhfolach a lorg) nó eolas gur ann do dhuine, rud nó spreagthach a thabhairt le fios |
Iompair tú féin i gceart |
iompar ar bhealach lena bhfuiltear ag súil i dtimpeallacht/ngnÃomhaÃocht (m.sh. suà leis an ngrúpa ranga ag an mbord i gcomhair sneaice agus iad sa chaifé). Cinnfidh múinteoirà cén t-iompar/ról atá oiriúnach do gach scoláire i suÃomhanna difriúla, agus a láidreachta agus riachtanais chéadfacha, fhisiciúla, mhothúchánacha agus próiseála cognaÃche á gcur san áireamh. |
Roghnaigh/Déan rogha |
sainrogha a thabhairt le fios ó roghanna a thugtar dó ag úsáid téacs ar bith* |
Cuir in iúl |
iompar a chur in oiriúint ar réimse bealaà lena n-áirÃtear, ach gan a bheith teoranta dÃobh seo: guthaÃocht, gothaÃ, súilfhéachaint a bhogadh nó téacs a úsáid chun teachtaireacht a chur in iúl |
Comhoibrigh |
oibriú le duine fásta nó piaraÃ/tacaÃocht a ghlacadh uathu go toilteanach chun crÃche ar leith |
Cruthaigh |
a bheith páirteach i bpróiseas de rud éigin nua a chruthú |
Taispeáin |
é féin a iompar ar bhealach a léirÃonn feasacht, scil nó tuiscint |
Idirdhealaigh |
feasacht a léiriú ar an difrÃocht idir rudaÃ/daoine (m.sh. féadfaidh scoláire é féin a iompar go difriúil nuair a bhÃonn múinteoir nua sa seomra) |
Aimsigh |
teacht ar rud nua, eolas faoi rud, spreagthach, áit nó duine/é a thabhairt faoi deara |
Téigh i ngleic le |
bheith páirteach i dtasc/bpróiseas (trà fhéachaint, tadhall, boladh, éisteacht nó blaiseadh) |
Taispeáin |
iompar/freagairt a léiriú go soiléir |
Bain triail |
gnÃomhaÃocht/rud a thriail nó a fhiosrú ar réimse bealaÃ, le cumas chun foghlaim nua a dhéanamh |
Fiosraigh |
na céadfaà a úsáid (i dtéarmaà tadhaill, blais, fuaime, amhairc, srl.) chun fiosrú a dhéanamh ar rud/choincheap/ghnÃomhaÃocht. Féadfaidh an scoláire fionnachtana nua a dhéanamh i rith an phróisis seo. |
Cuir in iúl |
mothúchán, tuairim nó teachtaireacht a léiriú trà aon téacs*/athruithe freagartha in iompar |
Lean |
cloà le rialacha/gnásanna a bhaineann go sonrach le timpeallacht nó gnÃomhaÃocht (m.sh. moilliú ó rith go siúl in ollmhargadh mar fhreagairt ar threoir a fháil ón múinteoir ó bhéal agus siombail ‘siúl’ a thabhairt) |
Bailigh |
bheith páirteach ar aon bhealach i bpróiseas de rud éigin a bhailiú |
Láimhseáil |
rud a fhiosrú trÃna thadhall/láimhseáil ar bhealach éigin. D’fhéadfadh baill choirp seachas lámha an scoláire a bheith i gceist anseo (m.sh. fionnadh a chuimilt ar a lámh/leiceann) más gá le tacú le riachtanais fhisiciúla nó chéadfacha an scoláire. |
Sainaithin |
cé nó céard é duine, rud nó spreagthach a láithriú agus/nó a shonrú. Is féidir é seo a chur in iúl le téacs ar bith*. |
Léirigh |
freagairt nó iompar a thaispeáint mar a leagtar amach sa toradh foghlama |
Cuir in iúl |
iompar a athrú ar bhealach a shainaithnÃonn/léirÃonn freagairt do rud, duine, timpeallacht nó spreagthach le téacs ar bith*. D’fhéadfadh sé gurb ea nó nach ea cumarsáid d’aon turas atá anseo (m.sh. caoineadh mar fhreagairt do thorann ard). |
Tús a chur le |
rud éigin a thosú. Féadfaidh scoláire a chuireann tús le cumarsáid/idirghnÃomhú le duine éigin sin a dhéanamh ar réimse bealaà lena n-áirÃtear teagmháil súl a lorg, lámh a shÃneadh i dtreo duine, guthaÃocht nó lámh a leagan ar rud éigin a bhfuil cur amach aige air. B’fhéidir go raibh nó nach raibh feasacht ag an scoláire ar chomhaird i gcumarsáid go fóill mar sin b’fhéidir nach bhféachfaà ar an duine fásta fad a bhÃonn iompar mar seo ar siúl. |
IdirghnÃomhaigh |
eispéireas a fháil ar thionchar a imirt agus/nó tionchar a bheith ort trà idirghnÃomhú le duine eile |
Iniúch |
nÃos mó eolais a fháil ar rud, thimpeallacht, dhuine nó spreagthach trà fhiosrú agus scrúdú céadfach (m.sh. mothú/bualadh/éisteacht le/boladh/fáisceadh) |
Éist |
aird éisteachta a dhÃriú ar eispéiris fuaimeanna. Nà thugann scoláire aird amhairc i gcónaà ar an bhfoinse fuaime. |
Naisc |
ceangal a chruthú idir dhá rud, duine, spreagthach nó gnÃomh nó nÃos mó |
Féach |
aird a thabhairt ar rud leis na súile. D’fhéadfadh roinnt scoláirà a n-amharc forimeallach/limistéar éagsúil ina réimse amhairc a úsáid le féachaint ar rud. |
Meaitseáil |
feasacht ar/nasc idir rudaà le gnéithe, brà nó cáilÃochta coitianta nó cosúla a shainaithint |
Bog |
seasamh i spás a athrú le tacaÃocht nó dá huireasa |
Breathnaigh |
feasacht a léiriú ar rialacha agus cloà leo nó aird amhairc a thabhairt/féachaint ar dhuine, ghnÃomhaÃocht nó spreagthach |
Glac páirt |
aon chineál rannpháirtÃochta sa ghnÃomhaÃocht foghlama a léiriú |
BÃ ag spraoi |
próiseas, cluiche nó gnÃomhaÃocht a dhéanamh/páirt a ghlacadh ann |
Cleachtaigh |
scil nó gnÃomh a dhéanamh arÃs is arÃs. D’fhéadfadh scoláire comharthaà feabhais a léiriú i dtréimhse faoi leith. |
Tuar |
feasacht/eolas a thabhairt le fios maidir leis an gcéad rud eile bunaithe ar fhoghlaim agus eispéiris atá déanta cheana (m.sh. nuair a chuireann múinteoir a lámh isteach i mála prapaà ag pointe áirithe i scéal a bhfuil aithne aige air, freagraÃonn an scoláire trÃna aghaidh a bhogadh ag fanacht leis an sprae uisce a úsáidtear sa phointe seo den scéal). |
Léigh |
brà a bhaint as agus tuiscint a léiriú ar aon fhoirm téacs (m.sh. féachaint ar rud tagartha do ‘sneaic’ agus ansin an cloigeann a chasadh láithreach i dtreo an chófra sneaice ag súil le ceann) |
Tabhair chun cuimhne |
feasacht agus aitheantas a léiriú ar imeachtaà a tharla cheana (m.sh. meangadh gáire nuair a thaispeántar fÃseán de ghnÃomhaÃocht a thaitin leis an mhaidin sin/grianghraif de phrapaà a úsáidtear go rialta chun scéal a bhfuil cur amach air a insint a shainaithint) |
Aithin |
tuiscint/cur amach a léiriú ar dhuine, comhthéacs, rud nó spreagthach ó eispéiris roimhe seo. B’fhéidir go mbeadh an scoláire in ann eolas a úsáid, a fuarthas ó eispéiris roimhe seo chun duine, comhthéacs, rud nó spreagthach a shainaithint. |
Iarr |
téacs* ar bith a úsáid chun mian nó riachtanas a chur in iúl (m.sh. lasc BIGmack a bhrú chun tuilleadh bolgán a iarraidh) |
Beachtaigh |
scil a shoiléiriú/fheabhsú |
Freagair |
iompar a athrú ar bhealach éigin (súilfhéachaint a bhogadh/athrú/freagairt ó bhéal/cumarsáid a dhéanamh trà théacs/mothúcháin a léiriú srl.) mar fhreagairt ar rud éigin nó duine éigin |
Lorg |
rud éigin a chuardach/breathnú an bhfuil rud éigin ann. ÉilÃtear anseo ar an scoláire a aird a dhÃriú ar an ngnÃomhaÃocht/tasc le rún agus cuspóir. |
Taispeáin |
feasacht, tuiscint, eolas nó mothúcháin a chur in iúl trà ghnÃomhartha |
Cuir suas le |
eispéireas a cheadú/glacadh leis B’fhéidir go mbeadh an scoláire fós stadach nó neamhchinnte mar gheall ar dhúshláin atá roimhe i rith eispéireas den chineál sin (m.sh. a bheith Ãogair d’fhuaimeanna i seomra torannach) ach ceadóidh sé don eispéireas tarlú, fiú ar feadh tréimhse ghairid. |
Úsáid |
feasacht/scileanna/foghlaim chéadfach a chur i bhfeidhm i suÃomh praiticiúil le haghaidh feidhm ar leith |